Visar inlägg från februari 2018

Tillbaka till bloggens startsida

Ö r n e n & T r ä d e t ♡

Ö r n en gör den ensam el om du vill utmana dig själv tillsammans med T r ä d e t  (se förgående inlägg) Örnen är en fin övning för oss ryttare som lösgör området mellan skulderbladen samt ger oss mjuka ögon ♡ Hur Du går tillväga visar jag Dig mer än gärna






När vi gör Örnen är det fint att göra en "tvärtom" position som samlar i hop skulderbladen samt öppnar upp bröstkorgen. Även denna visar jag dig gärna "In Real Life"  

B a l a n s

"Well"...jag ska försöka att då & då ge er tips på positioner som jag tror ni klarar på egen hand - vill dock att ni har i åtanke att samtliga övningar alltid går att individanpassa samt utveckla
Nedan
T r ä d e t en fin övning för vår balans som ju tyvärr avtar med åren. Jag har alltid haft en stadig fin balans men jag känner att den inte längre är så där 110%, vi kan alltid alltid träna upp balansen till det bättre 
A n d a s
& ställ dig på höger fot. Föreställ dig att du har 3 punkter under foten (lite som "triangelsätet" i sadeln när vi rider )  Tryck ner stortå & lilltå samt hälen samtidigt som du lyfter upp hålfoten - här hittar du bättre balansen i foten/benet utan spänning i resten av kroppen Sätt i hop dina handflator framför bröstet eller ovanför huvudet. Stå så i position i 3-5 andetag  innan du byter ben

Andas in genom näsan Andas ut genom näsan 


H a p p y Friday ♡

Hästar & Yoga hela dagen i dag i ett fantastiskt vinter "wonderland" snö ömsom sol & blå himmel. Startade dagen m Privat Yoga därefter 2 ridlektioner stalljobb longering & slutligen promenix utefter kanalen m Wilma, en skön fredag Nästa vecka ser ut att även den bli full m hästar  & yoga elever. Verkar som många vaknat upp ur vinterdvalan - Det är jag förståss H ap p y för       

Individanpassad Y o g a ♡

Jag får ofta frågan om varför jag inte skriver & postar text & bild om Hur vi bäst tränar. Mest frågar ni om Y o g a. Mitt svar blir alltid detsamma: Våra kroppar ser olika ut vi är helt enkelt ALLA olika. Att titta på bilder filmer & sen kopiera är inte alltid det bästa. Vi sträcker kanske för mycket andas inte korrekt väger fel osv. Det kan helt enkelt bli väldigt fel. Vanligt är att vi försöker för hårt & för mycket så pass att vi översträcker oss vilket kan leda till inflammationer & trist träningsvärk. Vidare kan alla positioner göras på så många olika sätt - Individanpassat Så kort & gott; jag vill inte guida er via text & bild jag vill guida er Korrekt i Verkligheten. Till & från gör jag undantag som i dag 

T r i a n g e l n  - Utthita Trikonasana :

Sträcker diagonalt Öppnar upp bröstkorgen & Ger sträckning till både baksida & insida av lår & dina sidor. Ger oxå bättre balans. 
En Perfekt Ryttar Position  



Enklast: Sätt din hand framför dig  



Utmana dig själv: Sätt handen bakom dig. 


Kommer du inte ner med handen i golvet lägg då handen på smalbenet för att sen höja armen

Kika gärna upp på din hand Oavsett vilken position du väljer ♡ 
& självklart både åt höger & vänster 
Obs: Andas alltid in på vägen upp & andas ut på vägen ner  

R y t t a r Y o g a

27:e februari - Nu är det F U L L T 


 I Wäddöortens Rid- och Körklubb s regi.

Vill du vara med? Se inbjudan & info nedan♡